Holy Junk, a book by Judith Siano

HOLY JUNK חפצים אבודים, מצויים ודחוייםבטיפול באמנותיהודית סיאנו

ברוכים הבאים אל היכל ה-HOLY JUNK שלי.


  

אם תאזרו אומץ ותעזו להתקרב, אתם עשויים לגלות כאן אוצרות בלתי צפויים. בין נוצות של טווס וציפורים אחרות, יד של בובה וגלגל חלוד, תמצאו גם אסופת סיפורים על אמנות, טיפול, וטיפול באמנות. בין חבלים, נעליים ורשתות דייגים, מבצבץ גם ה"אני מאמין" שלי על האמנות כתרפיה וכשפה אוניברסלית המגשרת בין אִלמות לבין מילים.
כתיבת הספר מבוססת על ניסיון אישי ומקצועי של יותר ארבעה עשורים, והיא משלבת בתוכה את החלקים היצירתיים והאינטואיטיביים של המקצוע, יחד עם החלקים האקדמיים והאתיים שלו. הגיבורים המרכזיים של הספר הם אותם חפצים אבודים, מצויים ודחויים, וייצוגיהם בתרבות האנושית. ומכיוון שמדובר באמנות חזותית, החלטתי לתת מקום של כבוד לתמונות שמדברות בעד עצמן.
"טראומת ילדות היא לא גזר דין מוות!" זה מה שלמדתי ממטופליי, שכל אחד מהם נושא על כתפיו את עולמו הפנימי המנופץ לרסיסים. עקשנותם ושבריריותם, התגוננותם ורגישותם, דורשים התייחסות עדינה במיוחד. הצורך שלהם בפרטיות יחד עם הקושי שלהם לשתף במילים, באים לעתים לביטוי בסירוב לשתף במחשבותיהם. וזהו המקום שבו החומרים השונים והחפצים המצויים מהווים נקודת מוצא.
היצירות שנוצרות בסטודיו שלי מדי יום מכילות סערות נפשיות ולחצים רגשיים שבמילים המדוברות אין להם מקום. והחפצים המצויים הם שמחברים כגשר בין רסיסי העולמות הפנימיים. את הדיבור על רגשות מחליפה יצירה שמייצגת אותם, ובה בעת לומדים המתבגרים והמבוגרים הצעירים לשלוט בהם. באמצעות החומרים הם זוכים בתיקון ומקבלים סיכוי לבחירה מחודשת בחיים בריאים.
הדוגמאות הקליניות הרבות שמופיעות בספר מספרות את הסיפורים הללו מתוך הסטודיו שלי. אולם שיטת הטיפול – המשחק, החקירה, ההנחיות, התערבות הטיפולית – יכולה להתאים למטופלים בגילים שונים המתמודדים עם קשיים מגוונים. פיקסו נהג לומר: "אמנים טובים מעתיקים, אמנים ענקיים גונבים". ואני בהחלט מזמינה אתכם, המטפלים, לגנוב רעיונות להנחיות.
הספר נפתח בסיפור הקופסה הירוקה שמלווה אותי לאורך מסע חיי ושתישאר פתוחה גם בסיומו. הפרקים הבאים מתארים את הבסיס המקצועי: השימוש בחפצים מצויים באמנות והמטפל באמנות כאמן; הרקע הפילוסופי להתבוננות פנומנולוגיה; שפת הגוף ושפת החומרים; טיפול באמנות עם חפצים מצויים – הלכה למעשה; השימוש בחפצים מצויים ככלי לעיבוד חוויות קשות והרסניות; המרחב הפתוח כמקום בטוח ליצירה; וחפצים מצויים מחומר אחד בלבד בסדנאות קבוצתיות.
המילה "חֵפֶץ" מופיעה לאורך הספר כשם עצם אך משמעותה העמוקה עבורי, טמונה בתשוקה שמייצג הפועל חָפַץ. אני מקווה שניצוץ מתשוקתי לחפוץ בחפצים ידבק גם בכם, ובעקבותיו תצאו לחפש את המפתחות החלודים למנעולים שיפתחו את הקופסה הירוקה גם שלכם.
אני מזמינה אתכם להצטרף אליי למסע הרפתקני שבו תלמדו על כוחם של המטפורה, הדמיון, היצירה והיש מהיש. מסע שיש בו התבוננות, מודעות, ריפוי וקסם רב. 
ספר, טיפול באמנות,טיפול פסיכולוגיה, תראפיה, טראפיה, אתיקה,לימוד,אמנות,ספר לימוד,מדריך,ספר הדרכה,יהודית סיאנו
book,arttherapy,art therapy, therapy,education,psychology,art,foundobjects,adolescence, ethics,judith siano